Design

COVERawARTS 2016: Asfalt trzyma się mocno

Coverawarts 2016
foto: fb.com/decybeledizajnu
Styczeń to tradycyjnie miesiąc podsumowań i konkursów podsumowujących miniony rok, nie inaczej było w tym roku.

Od lat kolekcjonuję płyty z muzyką i śledzę rynek projektantów okładek. Dlatego mocno kibicuję, powstałej w 2013 roku, inicjatywie nagradzania najlepszych coverów minionego roku w konkursie, w którym głosować może każdy internauta. COVERawARTS 2016 to inicjatywa Mateusza Kosmy projektanta i autora bloga DecybelDizajnu. O ile w tym roku do konkursu zgłoszono mniej okładek niż w latach ubiegłych, o tyle głosowanie cieszy się stale rosnącą popularnością. W tym roku w głosowaniu oddano 58 589 głosów, prawie dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Podium konkusu COVERawARTS 2016

Pełne wyniki możecie znaleźć na stronie konkursu. Ja przedstawię Wam pierwszą trójkę, wraz z oryginalnymi opisami organizatorów COVERawARTS 2016, nagrody specjalne, a także podzielę się z Wami trzema, moim zdaniem najlepszymi okładkami minionego roku.

3. Pro8l3m – Pro8l3m

Okładka pro8l3m

Autorzy: Wojtek Koss, Jurek Gruchot (Full Metal Jacket), Jacek Kołodziejski

Ten album to opowieść o czarnej wizji przyszłości. Skojarzenia, jakie obudziły się w głowach autorów dryfowały wokół motywu tratwy, kojarzonego w sztuce przede wszystkim z „Tratwą meduzy” Géricaulta. Oskar i Steez ubrani w postapokaliptyczne ciuchy dryfują samotnie po bezkresnym morzu. W realizacji istotne było wyjęcie obrazu z konkretnego miejsca i czasu – więcej o kulisach tworzenia okładki można przeczytać w Vice.

2. Taco Hemingway – Wosk

Okładka Taco Hemingway Wosk

Autorzy: Piotr Dudek, Łukasz Partyka, Sonia Szóstak

Z tumanów dymu/kurzu wyłania się postać Taco z psem na smyczy – rewelacyjne zdjęcie Sonii Szóstak idealnie oddało nastrój tego albumu; Piotr Dudek dodał charakterystyczny dla siebie malunek twarzy i po krótkiej edycji cyfrowej Łukasz Partyka spiął wszystko w całość – oto przepis na drugie miejsce w konkursie Cover awArts.

1. Taco Hemingway – Marmur

Okładka Taco Hemingway MArmur

Autorzy: Łukasz Partyka, Tomek Domański (takie.pany)

W przypadku tej okładki przeprawa była dłuższa – Łukasz i Tomek pracowali na odległość, więc grafika do „Marmuru” powstawała między Szwecją a Polską. Chłopakom zależało na utrzymaniu stylu z teledysku „Deszcz na betonie” oraz na przeskoczeniu jakością okładki „Wosku”. Jak wspomina Łukasz: zmienialiśmy w tym obrazku każdy możliwy element po kilkadziesiąt razy, szukając najlepszego rozwiązania. Gdyby nie goniące nas deadline’y, praca nad tą ilustracją trwałaby zapewne do dziś. Ostateczna wersja okładki została zatwierdzona dosłownie kilka godzin przed premierą cyfrową albumu.

Tak się złożyło, że w tym roku w pierwszej trójce głosowania internautów, znalazły się prace wykonane zespołowo. Po raz pierwszy także, poza pierwszą trójką wylądował Forin, który zdominował poprzednie odsłony konkursu. Nie można jednak mówić o kapitulacji warszawskiego grafika, gdyż w pierwszej jedenastce konkursu możemy zobaczyć aż trzy projekty Grzegorza. PRawdziwym zwycięzcą COVERawArts 2016 jest z pewnością wytwórnia Asfalt Records, z katalogu której cztery płyty znalazły się w najlepszej dziesiątce.

COVERawARTS 2015: Forin bierze wszystko

Dodatkowe nagrody

W tym roku po raz pierwszy przyznawano specjalne nagrody projektantów graficznych oraz dziennikarzy muzycznych. Poszerzenie konkursu cieszy z dwóch powodów. Po pierwsze jest to pewien głos ekspercki, ważny szczególnie dlatego, iż internauci często głosują z sympatii dla danego artysty, a nie oceniając obiektywnie prace grafików, po drugie pokazuje nam to świetnie jak różne są opinie „ludzi muzyki” i słuchaczy.

Nagroda projektantów: Brodka – Clashes

brodka

Autorzy: Magda Wunsche & Aga Samsel, Jacek Majewski, Dawid Błażewicz, Rafał Grobel (Super Super)

Jury projektantów wybrało ex aequo dwie okładki. Pierwszą z nich jest okładka wyróżniona już przez internautów, która w zestawieniu znalazła się na 14 miejscu. Symetria fotografii przełamywana lekko rozrzuconą typografią doskonale oddaje klimat muzyki, jaką Brodka stworzyła na długo wyczekiwane „Clashes”.

Nagroda projektantów: How Dare You Alexis – What Went Wrong

alexis

Autorka: Kinga Offert

Drugą okładką, która wpadła w oko znanym projektantom graficznym jest znakomita ilustracja Kingi Offert. Poznańska dizajnerka i ilustratorka stworzyła tętniący miejskim zgiełkiem rysunek, z tłumem charakterystycznych dla jej stylu postaci.

Nagroda dziennikarzy muzycznych: LAM – Lam

lava

Autor: Łukasz Paluch

Jury dziennikarzy muzycznych niemal jednogłośnie doceniło projektową awangardę i trzeba przyznać, że z całego tegorocznego zestawu okładka Łukasza Palucha wyróżniała się najbardziej. Na samej wystawie okładek w katowickim Rondzie Sztuki błyszczy najjaśniej, odbijając światło lustrzaną folią, na jakiej została wydrukowana.

Moja trójka

Podobnie jak w zeszłym roku tak i w tym pokusiłem się o wybór najlepszych moim zdaniem okładek. W tym roku, w przeciwieństwie do poprzedniego, udało mi się oddać głos w konkursie, jednak Was nie będę zanudzał całą 10, tylko przedstawię trzy moje ulubione.

3. O.S.T.R. – Życie po śmierci

Okładka OSTR

Autorzy: Grzegorz Forin Piwnicki, Marcin Grabski

Zwycięski duet z zeszłego roku, bracia z innej matki, Adam OSTR Ostrowski i Grzegorz Forin Piwnicki, wspomagani w tym roku przez właściciela wytwórni Asfalt Records Marcina Tytusa Grabskiego, w tym roku, w głosowaniu internautów, znaleźli się tuż za podium. Moim zdaniem jest to pokłosie sposobu głosowania, gdzie w praktyce głosujemy na front okładki, a nie na całe wydanie. W przypadku Życia po śmierci front jest jedynie wstępem (nie licząc wersji winylowej) do całej opowieści zawartej w środku, a zwieńczonej kartą deklaracji woli. Sztos i ciarki na plecach.

2. Taco Hemingway – Marmur

Okładka Taco Hemingway Marmur 2

O ile okładka Wosku nie jest dla mnie niczym szczególnym, o tyle Marmur moim zdaniem prezentuje się genialnie. Ilustracja, w bardzo lubianej przeze mnie stylistyce, nawiązująca klimatem do świetnego teledysku singlowego Deszcz na betonie, pozwala Taco zająć u mnie drugie miejsce. Choć muszę przyznać, że długo zastanawiałem się czy nie umieścić na tej pozycji albumu Życie po śmierci. Taco w zeszłym roku miał dwa miejsca w dziesiątce, w tym dwa w dwójce. Strach pomyśleć co będzie za rok.

1. Pro8l3m – Pro8l3m

Okładka pro8l3m

Pierwsze miejsce dla Pro8l3mu. Wizja stworzona przez autorów okładki świetnie pasuje moim zdaniem do rapu Oskara i bitów Steeza. Do tego genialna kolorystyka. Nic dodać, nic ująć, okładka roku.

To tyle w tej edycji konkursu. Wszystkich Was jeszcze raz zapraszam do zapoznania się z pełnymi wynikami na stronie COVERawARTS. Natomiast każdemu kto ma okazje być w tym tygodniu w Katowicach polecam wystawę pokonkursową, którą możecie oglądać do 5 lutego 2017 w Katowickim Rondzie Sztuki.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

  • Cholerka niezły blog, muszę zaglądać częściej:)

  • Magda Dąbek

    Taco Hemingway – to byłby mój typ jeśli chodzi o okładkę😀

  • Jako recenzent muzyki często spoglądam na to, jak wygląda dana okładka, nie tylko albumu, ale także samego singla i niektóre projekty są wręcz zachwycające. Z tych zaprezentowanych przez Ciebie najbardziej spodobały mi się okładki Taco Hemingwaya.

    • A tak z ciekawości, jako osobie „z branży” jaka okładka podobała Ci się najbardziej w zeszłym roku? Nie musi być to koniecznie z Polski:)

      • Death of a Bachelor — Panic! at the Disco miało całkiem dobrą okładkę. I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It — The 1975 też była ładna, bardzo prosta,