Branding

Rebranding miesiąca #7: Pilzno (czerwiec 2016)

Czerwiec obfitował w nowe logo miast. Poza wyróżnionym Pilznem, całkiem ciekawe nowe logo zaprezentowała także Nysa oraz Ustroń, choć o tym drugim lepiej nie pisać.

Pilzno to czwarte największe miasto w Czechach, stolica kraju pilzneńskiego, a także jedyne miasto w tej części europy, posiadające w herbie wielbłąda. To egzotyczne zwierze było ponoć prezentem dla czeskich najemników, od Władysława Jagiełły, za pomoc w bitwie pod Grunwaldem.

Poprzednie logo używane było od 2012 roku i było jednocześnie znakiem promującym Pilzno jako Europejską Stolicę Kultury. Czeskie miasto dzierżyło ten tytuł w 2015 roku wraz z belgijskim Mons. Zakończenie eventu wymogło na władzach miasta zmianę logo. Czesi zdecydowali się na rozpisanie konkursu, który wygrała agencja Dynamo design z Pragi. Nowe logo, w podstawowej wersji, składa się z dwóch elementów, żółtego przedrostka Město oraz białej nazwy Plzeň na zielonym elemencie, przywodzącym na myśl drogowskaz. Kolory pochodzą z herbu miasta, ale tradycyjnie żałuje, że zaczerpnięto z niego tak niewiele. W tym przypadku żal tym większy, jak pomyśli się o wspominanym już wielbłądzie. Celowo napisałem o podstawowej wersji znaku, gdyż konkurs rozpisano na całą identyfikację, przez co wariacji logo jest co niemiara.

Zgodnie z projektem do umieszczonej na drogowskazie nazwy miasta można dopisywać pożądane elementy, w zależności od potrzeb, zarówno przed, jak i za tym elementem. Projekt przewiduje także możliwość „dorysowywania” elementów do drogowskazu, a także zmiany kolorów co daje praktycznie nieograniczone możliwości rozbudowy. Oczywiście znajdą się na pewno osoby, które będą uważać, że taka liczba wariacji na temat znaku, sprawi, że podstawowe znaczenie gdzieś „zaniknie”. Dla mnie jednak możliwość dowolnej modyfikacji znaku, w przypadku projektowania identyfikacji miast, jest na pewno dużą zaletą. Dzięki temu możemy w ramach jednego bytu pogodzić logo spółek miejskich, organizowanych przez miasto eventów czy choćby produkcję pamiątek i gadżetów reklamowych.

Co ciekawe Pilzno, na oficjalnych dokumentach, poza logo korzysta także z herbu. Jest to dość niespotykane rozwiązanie i choć jestem zwolennikiem wykorzystywania heraldyki gdzie się da, to w tym przypadku nie rozumiem decyzji powielania informacji. Samo logo moim zdaniem zyskuje, gdy pokazywane jest „w użyciu”. Spory udział w tym przyjemnego fontu oraz ciekawej palety barw, zaproponowanej przez czeskie studio.

Do samego końca biłem się z myślami czy w tym miesiącu wyróżnić Pilzno czy Nysę. Mój wybór padł na naszych południowych sąsiadów ponieważ moim zdaniem to logo jest po prostu lepsze. O ile można spierać się czy to dobra droga w identyfikacji miast, to sam projekt broni się jakością. Zapraszam Was do komentowania czy w roli rebrandingu miesiąca widzielibyście Pilzno czy raczej Nysę. A może powinienem pójść zupełnie odwrotną drogą i napiętnować nowe logo Ustronia?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.